Yaşam

Uçakların Kalkıştan Önce Hangi Testlerden Geçtiğini Öğrenince Uçak Fobinizi Yenebilirsiniz!

Uçaklara yapılan testler, tahmin ettiğimizden çok daha ayrıntılı ve titizdir. Tavukların jet motorlarına fırlatılmasından kuş vuruşlarının simüle edilmesine, kanatların yüksek açılarda bükülmesine kadar uzun bir test sürecinden sonra havalanabilir.

Gelin uçakların geçtiği testlere daha yakından bakalım.

Bu testlerden ilki, kanatları bükmektir.

Birçoğumuz, uçak yolculuklarında inişli çıkışlı bir deneyim yaşamışızdır. Ancak uçaklar, testlerde öylesine sallanır ki gördüklerimiz devede kulak kalır. 

Örneğin 2013’te, A350 XWB Airbus’ta bir yük testi gerçekleştirilir. Uçağın kanatları, uçuş sırasında karşılaşacağından 1,5 kat daha fazla yük alır. Nihai yükte uçağın kanat ucu sapması, 5 metreyi aşar ve bu, yükün kanadı neredeyse 90 derece büktüğü anlamına gelir.

Sıradaki test, kuşlarla ilgili.

Bir uçağın sıcak iklimlere doğru giderken bir kuş sürüsüyle karşılaşması sadece kuşlar için kanlı bir karşılaşma değil, aynı zamanda uçağın içindekiler için de büyük bir risktir. Oldukça küçük kuşlar bile motorun durmasına ve patlamasına sebebiyet verebilir.

Üreticiler ise bir kuş çarpmasından sonra motorların çalışmaya devam etmesini sağlamak için, ölü kuşları tavuk tabancası ismi verilen bir tür basınçlı hava topuyla test motorlarına atarlar. 

Gelelim sıcak ve soğuk testlerine.

Üreticiler; motorların, malzemelerin ve sistemlerin aşırı yüksek sıcaklıklarda ve yüksek irtifada kusursuz çalıştığından emin olmak için uçakları, yoğun ısınma ve donma koşullarında test ederler.

Örneğin mühendisler, Airbus A350 XWB’nin donma sıcaklıklarına dayanma yeteneğini ölçmek için onu, Kanada’nın Arktik bölgesine götürdü. Bu uçağa -28°C’ye kadar düşük sıcaklıklarda ve kar üzerinde itme testleri yapıldı.

Son deneme: Yıldırım.

Ortalama olarak her ticari uçağa, yılda yaklaşık 1 kez yıldırım çarpar. Örneğin Boeing’de yıldırım testine yönelik iki farklı sistem bulunur. Bunlardan ilki, iç mekanda yıldırım çarpmasına sebep olan ve uçuş sırasında bir uçağın yıldırım düşeceği yeri taklit edebilen 2 megavoltluk yüksek voltaj jeneratörüdür.

İkinci sistem ise uçağın yüzeyine güçlü bir darbeyi simüle etmek için 200.000 amper çıkış verebilen 50-60 kilovoltluk yüksek akım sistemidir. Özetle uçaklar çeşitli testlerden geçer ve bunlar tamamlandıktan sonra havalanmaya başlar. 

Kaynaklar: Interesting Engineering, BBC

İlginizi çekebilecek diğer içeriklerimiz:

emirdag-ajans.com.tr

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu
istanbul escort
istanbul escort
istanbul escort
Korucu Escort
İstiklal Escort
İnönü Escort
Örnek Escort
Gültepe Escort
Ağva Escort
Sahrayıcedit Escort
Ümraniye Escort
Gençosman Escort
Acarlar Escort
Cihangir Escort
Atatürk Escort
Yunus Emre Escort
Orhangazi Escort
15 Temmuz Escort
Beyazıt Escort
Tuna Escort
Bozhane Escort
Kalem Escort
Güllü Bağlar Escort
Ardıçlı Escort
Piri Reis Escort
Değirmençayırı Escort
Başıbüyük Escort
Gökevler Escort
Ömer Avni Escort
Çayırbaşı Escort
Kısırkaya Escort
Emekyemez Escort
Emniyettepe Escort
Saraç İshak Escort
İslambey Escort
Kalem Escort
Tahtakale Escort
Dumlupınar Escort
Eyüp Sultan Escort
Ömerli Escort
Namık Kemal Escort
Tokatköy Escort
Güzelyurt Escort
Mimar Sinan Escort
Atakent Escort
Selami Ali Escort
Avcıkoru Escort